Logo informatieblad Langeveen 2020

Jaargang 58 nr.   24 en 25                                                                     12 t/m 25 juni

 

De colofon van de pastores, gegevens thuiszorgorganisaties,

huisartsenpost e.d. kunt u vinden in het ‘bewaarexemplaar’,

dat in juni 2017 bij alle parochianen is bezorgd.

 

U kunt het bewaarexemplaar ook vinden op de website

www.hpancratius.nl onder locaties > Langeveen > Infoblad

Beste parochianen,

Achter de schermen.

 

Langzamerhand komt er meer ruimte in onze samenleving, de coronapandemie krijgen wij langzaam onder de knie. Velen hebben de vaccinatie ontvangen of krijgen deze nog. Binnen onze kerk en parochie komt er ruimte om weer in beweging te komen. Ik wil u in dit artikel achter de schermen laten meekijken wat dit voor onze parochie

betekent.

 

Achter de schermen zijn wij bezig om een inhaalslag te maken, sinds maart 2020 heeft er veel niet door kunnen gaan. Daarmee bedoel ik de sacramenten van doop, 1e Heilige Communie en Vormsel. Het pastorale team is samen met het centraal secretariaat en de werkgroepen begonnen met de inhaalslag.

 

De ouders zijn weer benaderd en doopvieringen zijn gepland. Rond de 80 kinderen mogen wij nog dopen. De eerste doopvieringen zijn inmiddels geweest.  Het voelt goed om jonge ouders welkom te heten in onze kerk. De grootste klus zijn de 1e Heilige Communie en Vormselvieringen. Door de grote aantallen moeten wij geduld hebben.

 

Wij beginnen op 26 juni in Vasse met de 1e Heilige Communie viering, doordat zijn in 2019 ook geen viering hebben gehad zijn er kinderen die nu in groep 6 zitten en de 1e HC nog moeten ontvangen. Op 26 juni gaan er 22 kinderen verdeelt over twee vieringen hun 1e HC ontvangen. Dan blijven er nog acht locaties over. In de periode van september t/m November gaan wij in deze locaties de vieringen plannen. In November staan er vier Vormselvieringen gepland.  Een puzzel om de planning rond te krijgen. Het gaat om meer dan vieringen plannen en sacramenten toedienen. Wij mogen kinderen ook voorbereiden in het ontvangen van de sacramenten. Dat hebben wij aangepast. Er is geen doopvoorbereiding, ouders schrijven een doopbrief waarin ze omschrijven waarom ze voor de doop naar de kerk komen. Kinderen voor de 1e HC worden op twee middagen voorbereid. De vormelingen worden op een zondag voorbereid. De voorbereidingen verlopen anders, dat is voor ons een pilot om ons op de toekomst te richten. Wij mogen ons richten op de toekomt met minder pastores, minder ouders die kiezen voor de sacramenten. De corona pandemie heeft ons aan het nadenken gezet. Aan het einde van dit jaar zullen wij het goed gaan evalueren.

 

Zo heeft u als parochianen zicht gekregen wat er achter de schermen gebeurd, waarmee wij bezig zijn en hoe wij ons voorbereiden op een druk najaar.  Mocht u vragen hebben, dan weet u ons te vinden.

Hartelijke groet,

Diaken B. Huitink

 

 

 

Thema: Kiemkracht                                                           11e zondag door het jaar

  1. 12 juni 19.00 uur: Gebedsviering m.m.v enkele leden van Courage
    Collecte: 1. Plaatsengeld € 1.00
    2. Onderhoud kerkhof

 

Thema: Waar was je God?                                           12e zondag door het jaar

  1. 20 juni 09.00 uur: Eucharistieviering m.m.v. enkele leden van het

Liturgiekoor (Pastoor Pikkemaat)

Collecte:                                1. Plaatsengeld € 1.00
2. Verlichting en kaarsen

parochiËle kroniek:

Gedoopt:

16 mei 2021:

Jesse Büter, Hof van Plegt 9

30 mei 2021:

Siem Waaijer, Vasserdijk 29

6 juni 2021:

Saar Geerink, Bruinehaarsweg 4

Cas Oude Hendriksman, Weuststraat 22

 

Wij heten hen welkom in onze geloofsgemeenschap.

 

jaargedachtenissen en misintenties ZATERdag 12 juni

Jaargedachtenis: Gerard Tijhuis, Johan Mensen, Jan Vrerink.

Misintenties: Pastor Heuven en overl. fam., Bennie Steggink, Joop Plegt, ouders J. Mensen-Weusthuis.

jaargedachtenissen en misintenties  ZONdag 20 juni

Jaargedachtenis: Bennie ten Berge, Josefien ter Braak-Vennegoor, Bernard Schröder.

Misintenties: Pastor Heuven en overl. fam., Regina Oude Hendriksman, Jan en Marie Bekhuis-Waaijer, Joop Plegt, ouders Haarhuis-Beld Bennie en Sien, ouders Kroeze-Leemhuis en fam., Jan Weusthuis, Herman Oude Elberink, Hein en San Rikhof-Kienhuis, Gerard en Diena Oude Elberink-Hagedoorn, Jan en Riek Snijders-Eidhof, Bennie Kienhuis en overl. ouders Kienhuis-Droste, overl. ouders Blokhuis-Horst en Frans Blokhuis.

 

lectoren en misdienaars en collectanten:

Zaterdag 12 juni 19.00 uur

Lector: J. Lescher, A. Schothuis, Y.  NIjhuis

Coronacoördinator: A. en W. Groot Kormelink, J. Pouwels

 

Zondag 20 juni 09.00 uur
Lector: A. Kroeze

Misdienaars: J. Kienhuis
Coronacoördinator: E. en Y. Wuite, J. Grootelaar

 

WEEKWACHT PASTORES

Voor dringende pastorale hulp, in geval van geestelijke bijstand, ziekte

en bij overlijden, belt u met het nummer van de weekwacht van het

Parochieverband, tel: 06 – 20430155.

 

LOCATIESECRETARIAAT ST.PANCRATIUS LANGEVEEN

Adres: Kerklaan3, 7679 VG Langeveen; tel: 0546-681142;

email: info.langeveen@hpancratius.nl

Locatiesecretariaat open: vrijdagmorgen van 09.00-11.00 uur

 

INFORMATIEBLAD

Dit informatieblad is voor een periode van 2 weken. Het volgende komt uit op woensdag 23 juni. Kopij en misintenties voor dat informatieblad kunnen vóór donderdag 17 juni 18.00 uur worden aangeleverd in de brievenbus van het parochiecentrum. Kopij (niet de misintenties) zo mogelijk rechtstreeks mailen naar: infobladlv@gmail.com

 

 

 

 

CENTRAAL SECRETARIAAT H.PANCRATIUS PAROCHIE

Karin Grunder en Yvonne Kroeze

Grotestraat 64, 7651 CK Tubbergen

E-mail: info@hpancratius.nl , tel:06-33564002

Linkadres KerkTV:  https://hpancratius.nl/kerk-tv/

Bereikbaar op:

Dinsdag en woensdag: 09.00-12.00 en 13.30-16.30 uur.

Donderdag: 13.30-16.30 uur, vrijdag: 09.00-12.00 uur.

 

Bedankt!!!

Na vier maanden in de Pancratiusparochie gewerkt te hebben neem ik dankbaar afscheid. Ik ga weer aan het werk in de samenwerkende parochies De Goede Herder, Heilige Geest en Heilige Jacobus en Johannes. Het waren vier goede maanden waarin ik na bijna anderhalf jaar ziekteverlof weer pastorale taken op heb kunnen pakken. Het was fijn om weer voor te gaan in vieringen, deel te nemen aan de vergaderingen van het pastoraal team en aan andere bijeenkomsten, pastorale gesprekken te hebben, een ziekenzegen te geven en voor te gaan in een uitvaartviering. Ik maakte kennis met de uitdagingen van pastoraat in coronatijd: online vergaderingen (waarbij het handje dat je kunt opsteken heel handig is), vieringen zonder kerkgangers die gestreamd worden, het pincet om communie mee uit te delen, het askruisje uitstrooien op het hoofd, coronacoaches die alles in veilige banen leiden. Dankbaar ben ik voor de ontmoetingen met parochianen, voor hartelijke ontvangst door vrijwilligers en hun bereidheid om mij wegwijs te maken, voor de goede gesprekken over wat er leeft.

Tijdens deze maanden heb een kijkje in de keuken kunnen nemen van de Pancratiusparochie: het indrukwekkende sluiten van de kerk in Albergen met de middag om afscheid te nemen van het kerkgebouw, de uitdaging om na een jaar het dopen, de eerste heilige communie en het vormsel weer op te pakken, vastenkalender en de paaspakkettenactie. Ik heb een parochie gezien, die deel uitmaakt van de samenleving en die daarin verbinding zoekt en samenwerking, die initiatieven ontplooit op diaconaal gebied en die investeert in kinderen en jongeren met aantrekkelijke en laagdrempelige activiteiten  met een aansprekende inhoud. Er worden wegen gezocht om samen te werken, wegen naar de toekomst ook wanneer kerken gesloten worden, wegen om ondanks verschil van opvattingen in gesprek te gaan en te blijven. Dat is bemoedigend en positief en biedt perspectief om met elkaar verbonden te blijven in het geloof in Jezus Christus die is opgestaan uit de dood en die ons samen met zijn Vader zijn Geest heeft gezonden als een helper op onze levensweg.

 

In het bijzonder gaat mijn dank uit naar het parochiebestuur en het pastoraal team die mij de ruimte hebben gegeven om als pastor actief te zijn en zo mijn zelfvertrouwen weer op te bouwen. Met name pastor Jacqueline Meupelenberg en pastoor Casper Pikkemaat wil ik danken voor hun begeleiding en steun.

 

God zegene jullie!

Pastoraal werker Annet Zoet.

 

Versoepeling m.b.t. aantal kerkgangers in vieringen

De Nederlandse bisschoppen hebben verruimingen in de coronamaatregelen aangekondigd, nadat dit eerder al door de overheid was gedaan. Deze versoepelingen gaan in op zaterdag 5 juni a.s. en betreffen met name de maximale bezettingen in onze kerken.

Met ingang van de bovengenoemde datum, is maximaal 15% van de normale bezetting toegestaan, mits de gelovigen op anderhalve meter van elkaar kunnen zitten en dit kerkgebouw meer dan 300 zitplaatsen bevat. Voor kerkgebouwen onder de 300 zitplaatsen is de maximale bezetting opgeschroefd naar 50 personen, mits ook zij op anderhalve meter plaats kunnen nemen van elkaar. Dit betekent voor de kerkgebouwen in onze parochie het volgende:

 

 

Locatie Aantal zitplaatsen
Fleringen 53
Geesteren 85
Langeveen 53
Mariaparochie 84
Reutum 65
Tubbergen 78
Vasse 68
Vriezenveen 38

 

Deze aantallen gelden voor alle weekendvieringen, doordeweekse vieringen, doopvieringen en andere liturgische vieringen in het kerkgebouw. Voor uitvaartvieringen is al langer een uitzondering van 100 personen, mits zij op anderhalve meter van elkaar kunnen zitten.

De vraag is gesteld of met de toename aan versoepelingen ook Woord- en Communievieringen door parochiële vrijwilligers is toegestaan; dit is helaas nog niet mogelijk. De Nederlandse bisschoppen hebben van meet af aan gezegd dat de kerk geen bron van besmetting mag zijn en dat daardoor de maatregelen vrij nauwkeurig geformuleerd zijn, ook met betrekking tot het uitreiken van de communie. De verantwoordelijkheid met betrekking tot de coronamaatregelen in vieringen ligt bij het pastoraal team, in het bijzonder ook bij de pastoor. Het Aartsbisdom Utrecht heeft dan ook aangegeven om de H. Communie vooralsnog alleen uit te reiken in vieringen, die door deze leden van het pastoraal team worden voorgegaan.

 

Nog steeds gelden de basisregels van het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’, zoals vooraf reserveren, hygiëne en het dragen van mondkapjes. Daarbij hoort ook nog steeds het aantal koorzangers, die gesteld is op 4 personen (de verwachting is dat eind juni ook op dit terrein meer versoepeld kan worden); een uitzondering vormen nu de kinderkoren t/m 12-jarige leeftijd, daar zouden er meer kunnen zingen. Samenzang is vooralsnog niet toegestaan.

Voor nu zijn dit de versoepelingen en aandachtspunten; wanneer daar veranderingen in komen, zullen wij u hierover berichten.

Pastoraal team H. Pancratius parochie

 

Samen wandelen in de omgeving van Vasse

We wonen in een prachtige omgeving met een schitterende natuur, waarin we mooie wandelingen kunnen maken. Samen wandelen is gezellig en brengt verbondenheid.

De Pancratius commissie organiseert op 14 juli een wandeling voor alle belangstellenden in en buiten de parochie in de omgeving van Vasse. De lengte is 5 kilometer.

 

We starten om 9.30 uur bij de kerk. Er is onderweg volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Onderweg worden er enkele teksten gelezen ter inspiratie, onder anderen bij het Maria kapelletje aan de Hooidijk. Na afloop is er gelegenheid om koffie/thee te drinken op het terras van het parochiecentrum in Vasse.

Aanmelding is niet nodig en er zijn geen kosten aan verbonden.

U bent van harte uitgenodigd!

 

Hartelijke groeten,

 

De Pancratius commissie :

Anne Bossink, Marian Groothuis, Ans Schothuis, Leo Stamsnieder, Johan Steggink en pastoraal werker Christianne Saris

 

 

 

 

 

 

Meditatieve woensdagavond wandeling vanuit de Stiftskerk te Weerselo

 

Op woensdagavond 7 juli vindt weer een meditatieve wandeling plaats in Noordoost-Twente.

 

Nu vanuit de Stiftskerk Weerselo met als thema: ‘Los van Corona’

 

Woensdagavond om 18.30 uur verzamelen de wandelaars zich voor de Stiftskerk te Weerselo

Na ontvangst bij deze prachtige kerk wandelen we rondom Weerselo door open velden, door bossen met bomen en struiken in vol ornaat. Velen zullen dan reeds zijn ingeënt maar desondanks wandelen we op de voorgeschreven onderlinge afstand van elkaar. Deze eerste wandeling na corona is kort – plm. 5 km. Onderweg is volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over bijvoorbeeld wat corona met ons heeft gedaan, zowel thuis als met familie en kennissen. Er zijn stilte momenten en misschien zang.

 

Na deze wat kortere wandeling schenken we koffie of thee in/bij het schooltje op het Stift. Deelname is gratis – na de wandeling vrije gift ter bestrijding van de kosten. Ook wanneer u niet kerkelijk bent – u bent van harte welkom. De werkgroep wil dit initiatief graag over heel Twente verspreiden. Opgave per mail bij Marjan van Galen, e-mail: vangalenmarjan@gmail.com

Bij opgave per mail svp. ook even uw woonplaats vermelden. Voor nadere informatie: telefoon 0541-296836.

 

 

 

 

 

 

 

Zingende jeugd is slimmer!

Op zaterdag 2 oktober a.s. organiseert de kerkelijke instelling Sint Caecilia van het Aartsbisdom Utrecht een studie- en ontmoetingsdag voor kinder-, jeugd- en jongerenkoren met als thema “Zingende jeugd is slimmer”.

 

Kinderen en jongeren zingen graag, veelvuldig en zonder al te veel schroom. Dit gebeurt thuis, op school en ook in de kerk. En wat sport is voor het lichaam, is zingen voor het brein.

De stemmen van kinderen en jeugd zijn van groot belang voor onze liturgievieringen. Er is immers ook genoeg geschikt repertoire voor deze leeftijd. Ook in kerkelijk verband is veel aanbod dat jongeren graag zingen en hun geloof en muzikale smaak vormt.

 

Tijdens deze studiedag zal onder andere gewerkt worden aan houding, ademhaling, stemgymnastiek en articulatie bij kinder- en jeugdkoren. Ook zullen er liederen gezongen gaan worden die specifiek passen bij de offerande en het tafelgebed. Tevens worden ook dirigenten uitgenodigd om deel te nemen aan deze dag. Met hen zal dan vooraf contact worden opgenomen om in overleg repertoire in te brengen die deze dag tevens gebruikt kan worden.

De dag wordt geleid door Simon de Jong, dirigent van kinderkoor “Sing to God” en het Antonius Jongerenkoor (JKA) van de Z. Titus Brandsmaparochie Ede-Wageningen.

 

De studie- en ontmoetingsdag wordt gehouden in de Sint Antoniuskerk van Ede, begint om 10.30 uur (inloop vanaf 10.00 uur), en zal duren tot 15.00 uur. De kosten bedrage € 25,- per deelnemend koor.

 

Voor aanmelding en nadere informatie kunt u terecht bij bureausecretaris Marcus de Haard, Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht. Tel: 06-49957318. E-mail: sintcaecilia@a

 

 

Cantorcursus binnen ons bisdom

In de afgelopen jaren, en vooral het afgelopen jaar, is de functie van de taak cantor, steeds nadrukkelijker in beeld gekomen. Met name door de maatregelen rondom de corona pandemie, hebben we binnen ons bisdom met regelmaat een cantor in vieringen de liturgische muziek zien verzorgen. Het is niet uit te sluiten dat de cantor ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen.

 

Van belang is dat een cantor, niet slechts de zanger is die een gecoloreerd repertoire presenteert, maar juist goed onderlegd is op de functie van liturgische onderdelen en inspeelt op de muzikale ondersteuning van het liturgische moment.

 

De kerkelijke instelling Sint Caecilia Aartsbisdom heeft daarom de intentie om, wanneer mogelijk, in de loop van dit jaar een cantorcursus te organiseren. Hierin komt onder andere aan de orde: de rol in liturgie, liturgische achtergrond, werken met een muziekinstallatie, verbanden tussen tekst en melodie, en elementen van stemvorming.

Bij voldoende interesse zal in de loop van 2021 de cantorcursus worden vastgesteld in onderling overleg. De kosten bedragen € 125,-  (inclusief lesmaterialen).

Voor aanmelding en verdere informatie kunt u terecht bij bureausecretaris Marcus de Haard, Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht. Tel: 06-49957318. E-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl

 

Oriëntatie- en basiscursus Koordirectie

Dit najaar start de Kerkelijk instelling Sint Caecilia aartsbisdom met de oriëntatie- en basiscursus koordirectie (2021 -2022) op verschillende locaties binnen het bisdom Utrecht. De cursus bestaat uit vijftien zaterdagen van 10.00 – 14.00 uur met een frequentie van ongeveer een keer per twee weken, te beginnen in de laatste maanden van dit jaar, docent is Ronald de Haan.

 

De cursus is bedoeld voor aankomende, alsmede huidige, koordirigenten die zich graag verder willen bekwamen in het leiden van liturgische koren. Het aanbod van de cursus is gericht op het ontwikkelen van (basis) slagtechnische vaardigheden, alsmede het benoemen van aspecten waar een dirigent in de praktijk mee te maken krijgt: voorbereiding, muzikaal beleid en een verantwoorde programmering binnen de liturgie. Verder wordt er ingegaan op een verdieping en kennismaking van liturgisch repertoire en eenvoudige algemene muziekleer.

 

Gedurende de cursus zal er viermaal een koorpracticum plaatsvinden, waarbij het niveau van elke cursist afzonderlijk leidend is. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat en een rapportage.

Voor aanmelding en verdere informatie kunt u terecht bij bureausecretaris Marcus de Haard, Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht. Tel: 06-49957318. E-mail: